سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسانه ی رسانا

 

نقش رسانه در دنیای امروز از حد «وقایع اتفاقیه» و «کاغذ اخبار» (news paper) بسیار فراتر رفته است. هر چند هنوز هم یکی از رسالت ‌های اصلی رسانه، «آیینگی» به مفهوم بازتاب صحیح، شفاف و صادقانه رویدادهای پیدا و پنهان است، اما رویکرد «انعکاسی» صرفاً بخش اندکی از حوزة اثرگذاری رسانه های نوین را به خود اختصاص می دهد و همان «انعکاس رویداد» هم با توجه به «زاویه نگاه» نگارنده یا بازتاب دهندة خبر، با بزرگ نمایی، کوچک نمایی و پردازش همراه است.

امروز کار ویژه رسانه، حضور پررنگ در «عرصه سازی» و «تصمیم سازی» است. به عبارت روشن تر، رسانه با ایجاد عرصه ای خاص در جامعه، افکار عمومی را برای پذیرش یا عدم پذیرش یک موضوع آماده می سازد و از سوی دیگر، با ایجاد ذهنیت برای مدیران و «تصمیم گیران»، در فرآیند «تصمیم سازی» وارد شده و در تعیین اولویت ها و توجه و تمرکز به موضوعات، ایفای نقش می نماید. چه بسا تصویر یک معضل در گوشه ای از یک نشریه محلی بسیار گره گشاتر از چندین نامه و گزارش و بازدید و ... بوده و نحوه توزیع اعتبارات را دستخوش تغییر کرده است.

تأسیس «استان البرز» یک نمونه موفق از نقش رسانه در فرآیند پیگیری یک موضوع تا رسیدن به نتیجة مطلوب است. اگر همة ما بر تأثیر رسانه های منطقه در این مورد متفق القول باشیم، باید به این نکته منطقی بیش از پیش توجه کنیم که علل و عوامل ایجاد یک شی برای پایداری، بقا و تثبیت آن نیز ضروری اند. البته منظور از این حضور ضروری نه یک حضور صرفاً «انعکاسی» و «خبرنامه ای» است؛ بلکه حضوری «جریان ساز»، رصد کننده و اثرگذار در پروسه شکل گیری ابعاد گوناگون استان مد نظر است تا مدیران ارشد و تصمیم گیر استان، خود را مقید به توجه خاص و بهره برداری از رسانه ها به عنوان مخازن فکری و مشورتی بدانند.

بدیهی است نیل به این جایگاه مهم، با حرف زدن محقق نخواهد شد و رسیدن رسانه های منطقه به مرتبه «جریان سازی» و «تصمیم سازی»، ترسیم «چشم انداز» چشم نوازی است که عزم و اراده قاطبه اصحاب رسانه را به همراه برنامه ریزی، نظارت و پشتیبانی متولیان امر طلب می‌کند.






آخرین مطالب وبلاگ



ویرایش قالب توسط قافله شهداء