سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روز زیارتی مخصوص امام مهربانی

روز زیارتی مخصوص امام مهربانی؛ حضرت رضا علیه السلام از دور یا نزدیک

 

در روز 23 ذیقعده که روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است همه می‌توانیم با توجه قلبی و خواندن زیارتنامه، یا با گفتن صل الله علیک یا أبالحسن، زائر امام مهربان‌مان باشیم.

 

معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین(ع) انجام می‌گیرد اما درباره‌ی زیارت در این روزِ خاص، با آوردن دو کلمه‌ «قُرب» و «بُعد» می‌خواهند همه‌ افراد را متوجه به آن مکان شریف و آن مقام والا کنند که اگر در نزدیک حرم هستید (یا امکان تشرُّف به مشهد دارید) به حرم مشرّف شوید و اگر از آن دور هستید، در هر جای دنیا زندگی می‌کنید به امروز به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشید.

 

چرا 23 ذیقعده به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) نامیده شده است؟

 

علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار در باب شهادت امام رضا(ع) نقل کرده که برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز 23 ذیقعده به شهادت رسیده است اما در جامعه‌ ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است.

 

باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه کردن به ذات آن حضرت، نسبت به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه‌ی رضوی داشتند پی ببرند. 

 

امام رضا(ع) با آمدن به سمت ایران (مرو) یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح مدینه رضویه گفته می‌شود، برای اینکه مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته باشند، شاید این عنوان را مطرح کرده‌اند تا در این روزِ مخصوص به وجود مبارک امام رضا(ع) بیش از پیش توجه کنیم.

 

حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) درضمن حدیثی فرمودند:

من زار قبر ولدی وبات عنده لیله کان کمن زار الله فی عرشه

کسی که قبر فرزندم علی (حضرت رضا علیه السلام) را زیارت کند و شبی را در نزد او بماند مانند کسی است که خدا را در عرشِ او زیارت کرده باشد. 

(وسائل الشیعه ج 10 ص 343)


× به قلم م.عسگری | لینک ثابت | نظر شما؟




آخرین مطالب وبلاگ



ویرایش قالب توسط قافله شهداء